ב"ה
עירובין סד. לא יפטר אדם מחבירו אלא מתוך דבר הלכה שמתוך כך זוכרו, היינו זוכר את חבירו (עיין תנא דבי אליהו פ"ה ובילקוט מ"ב רמז רכד, שעל ידי אותו דבר הלכה יאמר "זכור איש פלוני לטוב שזו ההלכה קבע בידי"). ואע"ג דבכל מקום יש הקפידא חמורא לא להשתמש בדברי תורה אלא לשמה, הרי כל אותיות התורה הם נשמות ישראל, ועל ידי הלימוד מעוררים ומזווגים הנשמות כמובא. וזה מה שתני במסכת אבות, ודאשתמש בתגא חלף, היינו כאשר אחד מחלף ועובר מחבר יש להשתמש בתורה כדי שיזכרו.
וכן בהמשך הגמרא, המחזיק בנכסי הגר מה יעשה ויתקיימו בידו, יקח בהן ספר תורה ע"ש. הרי משתמש בספר תורה כדי להקים שם להגר, ולכן יקנה ספר תורה דייקא - דאילו לפי רב ששת שאמר אפילו בעל בנכסי אשתו, פרש"י סתם בעי למיעבד בהו מצוה, ולאו דוקא ספר תורה.
ולפי זה כאשר שני נשים נפטרות זו מזו, אין שום ענין שתהיה מתוך דבר הלכה.
וכן בהמשך הגמרא, המחזיק בנכסי הגר מה יעשה ויתקיימו בידו, יקח בהן ספר תורה ע"ש. הרי משתמש בספר תורה כדי להקים שם להגר, ולכן יקנה ספר תורה דייקא - דאילו לפי רב ששת שאמר אפילו בעל בנכסי אשתו, פרש"י סתם בעי למיעבד בהו מצוה, ולאו דוקא ספר תורה.
ולפי זה כאשר שני נשים נפטרות זו מזו, אין שום ענין שתהיה מתוך דבר הלכה.
נ נח נחמ נחמן מאומן
#עירוביןסד #דףיומי #הלכה #תורהלשמה #ספרתורה
No comments:
Post a Comment