ב"ה
בסליחות של השבוע לפני ראש השנה, יום רביעי - באשמרת הבקר קראתיך, אומרים: ואם נתיב ארחי מעקל, ודיני כשור הנסקל, שקלה בפלס מהולל, איש מפשעים מחולל, עד כאן.
ובתומי חשבתי שהפירוש הפשוט שאנחנו מעוררים זכותו של משה רבינו או של משיח צדקנו שעליו אמר הנביא ישעיהו (פרק נג) - והוא מחולל מפשעינו מדכא מעונתינו מוסר שלומנו עליו ובחברתו נרפא לנו, עיין שם שלכאורה מבואר להדיא שכן יש את הענין הזה שנוכל לסמוך עליו.
אכן בפירוש הסליחות לא רצו לפרש כן, ופרשו - שהאדם נוצר עם יצר הרע מנעוריו ולכן דין הוא שתרחם עליו, וציינו לפירוש רש"י בתהלים על הפסוק הן בעון חוללתי ובחטא יחמתני אמי (נא:ז) הן בעון חוללתי - ואיך לא אחטא ועיקר יצירתי על ידי תשמיש הוא שכמה עוונות באים על ידו, דבר אחר עיקר יצירתי מזכר ונקבה שכולם מלאים עון. עד כאן. ועיין בויקרא רבה יד:ה.
ברוך השם שאנחנו יודעים קצת מהצדיק.
נ נח נחמ נחמן מאומן
No comments:
Post a Comment