Letter 89
BH. 23 Iyar, [5]724 (Tuesday
– May 5, 1964).
In honor of the president of
Israel, the coveted of my heart, Mr. S. Z. Shazar – who sharpens and delves the
eyes of his intellect to discern and understand the true, bright and clear truth
in order to heal and rectify the fragments of his soul and the souls of the
Jewish people who are rolling outside in the torrent of malicious waters, and no
man gathers them home. Fortunate are you in that you have merited to taste the
blissfulness of the truth, and fortunate are you in that you have fallen in the
lot of this Tzaddik, the awesome, the wonder, who performs great and awesome
wonders with you in order to enliven you and to draw you close to God, blessed
He.
Peace and true life, new and
fresh.
Know that one who speaks and seduces his friend to fear of
Heaven – a book is made from all the words that he speaks with his friend (See Sefer Hamidos, Fear:5).
Through the drawing close to the True Tzaddik one will arrive at
fear of Heaven, through which he will not fall from his greatness and he goes
and grows; and his enemies will stumble and fall under him.
In the merit of serving the Tzaddik, one is saved from death.
One
who wants to do a favor for the Tzaddik, the Holy One, blessed He, gives him
the power for this (Sefer Hamidos,
Tzaddik:110).
One
who brings a gift to the Tzaddik, the Holy One, blessed He, pleases him (Sefer Hamidos, Tzaddik:171).
Sometimes,
through one small satisfaction that one brings to the Tzaddik, he merits to the
World to Come (See Sefer Hamidos, Tzaddik:107).
The
essence of a man is recognizable through his affiliation – when one sees to
whom he is close (Sefer Hamidos,
Tzaddik:98).
The
praise one extolls of the Tzaddik – it’s as if he is extolling the Holy One,
blessed He (See Sefer Hamidos, Tzaddik:147).
That
which the opposition speaks against the Tzaddik is a great honor for the
Tzaddik (See
Sefer Hamidos, Tzaddik:129).
All
the levies the nations collect from the Jewish people are only because of the
blemish that they affected in the honor of the Tzaddik (Sefer
Hamidos, Tzaddik:128).
When
the Tzaddik says some words, as long as the words have not been fulfilled in
that its time has not yet come – these words are engraved in the Upper World,
but it doesn’t radiate brightly. And when the time comes for it to be
fulfilled, the words then begin to shine brightly (See
Sefer Hamidos, Tzaddik:48).
You should always side to save those being pursued (Sefer Hamidos, Contention:70).
A contentious person – even though he is an intellectual (he knows how to study Torah), do not
honor him (Sefer Hamidos, Contention:65).
In a place of contention, the Satan is there (Sefer Hamidos, Contention:66).
Through the dispute that they are waging against the Tzaddik,
wars are aroused (Sefer Hamidos,
Contention:73).
Sometimes, through the lowliness that a person degrades himself
or others degrade him – through this a decree of death is annulled from upon
him (Sefer Hamidos,
Humility Part 2:4).
Through humility, one lives a long life (Sefer Hamidos, Humility:7).
Through humility comes charm (Sefer
Hamidos, Humility:14).
Through humility, they add greatness onto his greatness (Sefer Hamidos, Humility:6).
Through humility, they aren’t punctilious about his deeds (Sefer Hamidos, Humility:8).
מכתב פט
ב"ה כ"ג אייר תשכ"ד
לכבוד נשיא ישראל
מחמד ליבי מר ש.ז.שזר המלטש ומעמיק עיני שכלו להבחין ולהבין האמת האמיתי הבהיר
והברור כדי לרפא ולתקן שברי נפשו ונפשות ישראל המתגוללים בחוץ בתוך שטף מים
הזידונים ואין איש מאסף אותם הביתה. אשריך שזכית לטעום נועם האמת, ואשריך שנפלת
בגורל הצדיק הפלא הנורא הזה, שעושה עימך פלאות גדולות ונוראות לחיותך ולקרבך להשם
יתברך
שלום וחיים
אמיתיים חדשים ורעננים
דע כי מי שמדבר
ומסית את חברו ליראת שמים, כל הדיבורים שמדבר עם חברו, נעשה ממנו ספר. על ידי
התקרבות לצדיק האמת יבוא לידי יראת שמים, ועל ידי זה אינו נופל מגדולתו והולך
וגדל, ושונאיו יהיו נכשלים ונופלים תחתיו. בזכות שימוש הצדיק, אדם ניצול ממיתה. מי
שרוצה לעשות טובה להצדיק, הקדוש ברוך הוא נותן לו כוח לזה. מי שמביא דורון להצדיק,
הקדוש ברוך הוא עושה לו נחת רוח. לפעמים על ידי נחת רוח אחד ומעט שעושין להצדיק,
זוכין לעולם הבא. מהות האדם ניכר על ידי התקרבותו, כשרואין למי הוא מקורב. השבח
שמשבחין את הצדיק כאילו משבחין את הקדוש ברוך הוא. מה שהחולקים דוברים על הצדיק,
הוא כבוד גדול להצדיק. כל הגביות שאומות העולם גובין מישראל, אין זה אלא בשביל
הפגם שפגמו בכבוד הצדיק.
כשהצדיק אומר
איזה דיבור כל זמן שהדיבור לא נתקיים, שעדיין לא בא זמנו, הדיבור הזה חקוק בעולם
העליון אבל אין מאיר בבהירות, וכשמגיע הזמן שמתקיים, אזי הדיבור מתחיל להאיר
בבהירות.
לעולם תצדד להציל
את הנרדפים. בעל מריבה, אף על פי שהוא למדן, אל תכבד אותו. במקום מריבה שם השטן.
על ידי מחלוקת שחולקין על הצדיק, נתעוררים מלחמות. לפעמים, על ידי שיפלות שאדם
משפיל את עצמו או אחרים משפילים אותו, על ידי זה מבטלין מעליו גזרת מיתה. על ידי
ענוה, מאריך ימים. על ידי ענוה בא חן. על ידי ענוה מוסיפין לו גדולה על גדולתו. על
ידי ענוה אין מדקדקין אחר מעשיו.
No comments:
Post a Comment