Letter 39
BH, Chol HaMoed Succos [5]721 (October 1960), Tel-Aviv.
When the Tzaddik becomes famous in the world, through this there
are new melodies in the world (Sefer Hamidos –
Tzaddik 2:12).
My precious one, Mr. Z. Shazar, who possesses a sharp eye to
discern and to grasp who is the true king over the Jewish people – Who possesses
a marvelous instrument, which when it’s placed upon some type of beast or animal
of the world, then it immediately begins to play the exceedingly, exceedingly
wondrous and pleasant song; which it is an extremely immense and wondrous
delight to hear this. To the extent that all the pleasures of the world are all
like nothing, and they aren’t considered anything, and they are completely
nullified against the astounding pleasure of this melody. May God enliven him [third person] and show him
the path of good that he should go therein.
My precious one and dear to me as my soul, be strong and courageous,
do not become panicked, and do not become confused, and do not fall in your
spirit from anything in the world, be it as it may, for thank God we have broad
shoulders on which to lean upon. For specifically now, in this world of
darkness of now, in the midst of the intenseness of the depth of our fall and
descent – this that we have sunken astonishingly (in this orphaned generation,
this wretched generation) – God has shined in the world a new light, the
novelty of novelties (exceedingly awesome and exalted), a shining and brilliant
radiance, the light of lights, transcendent over all that is on high, that
which has never existed, that which can rectify everything. Therefore, it is congruous for us to roll in the mud and mortar, and to crawl on the ground – also
amongst snakes and scorpions until we merit to draw and suck nourishment from His
holy light. For, as long as the person endeavors, desires, and searches in
order to draw close to the True Tzaddik, he then has hope forever – even if he
fell to the depths of the depths of the abyss of the bottommost bottoms, and
thereunder, to the extent that he almost doesn’t know to discern between the holiness
of the Jewish people and the filth of the idol worshipers. (Because the Tzaddik
which is the aspect of Moses elevates) For through the Tzaddik which is the
aspect of Moses, everyone can ascend from actual apostasy to the holiness of
the Jewish people.
מכתב לט
ב"ה, חול המועד סוכות תשכ"א. תל אביב
כשהצדיק נתפרסם
בעולם על ידי זה נתחדשים ניגונים בעולם
יקירי מר ז.שזר
בעל עין חדה לבחון ולתפוס מי הוא המלך האמת על ישראל שיש לו כלי נפלאה כשמניחים
אותה על איזה מין חיה ובהמה שבעולם אזי מיד מתחלת לנגן הניגון הנפלא והנעים מאד
מאד שהוא תענוג נפלא ועצום מאד לשמוע זאת. שכל התענוגים של העולם כולם כאין ואינם
נחשבים ובטלים לגמרי נגד התענוג הנפלא הזה של הנגינה הזאת. ה' יחייהו ויורהו הדרך
הטובה אשר ילך בה.
יקירי וחביבי
כנפשי חזק ואמץ אל תתבהל ואל תתבלבל ואל תפול ברוחך משום דבר שבעולם יהיה מה שיהיה
כי ברוך השם יש לנו כתפיים רחבים לסמוך עליהם כי דווקא עכשיו בזה העולם החושך של
עכשיו בתוקף עומק נפילתנו וירידתנו שירדנו פלאים (בדור היתום דור העני הזה) האיר
ה' בעולם אור חדש חידוש שבחידושים (נורא ונשגב מאד) אור צח ומצוחצח אור האורות
עילאה על כל עילאין שעדיין לא היה מעולם שיכול לתקן הכל. ועל כן ראוי לנו להתגולל
ברפש וטיט ולרחוש על הארץ גם בין נחשים ועקרבים עד שנזכה לשאוב ולינוק מאורו הקדוש
כי כל זמן שהאדם משתדל ומבקש ומחפש להתקרב לצדיק האמת יש לו תקוה לעולם. אפילו אם
נפל לעמקי עמקי תהום תחתיות ומתחתיו עד שכמעט אינו יודע להבחין בין קדושת ישראל
לזוהמת העכו"ם. (כי הצדיק שהוא בחינת משה מעלה) כי על ידי הצדיק שהוא בחינת
משה יכולים הכל לעלות משמד ממש לקדושת ישראל.
No comments:
Post a Comment