Letter 35
BH, 19th
of Tammuz, [5]720 (Thursday – July 14th,
1920)
Tiberius
My soul and heart,
the pleasant Mr. Z. Shazar, who draws life from the droplets of the loving-kindness
of the Tzaddik, which He is the origin of all springs of wisdom, which can
enliven all the Jewish people and those that traverse the world, fortunate is
his [third person] portion and
his destiny, Peace unto you and all the best forever.
The covenant of
our love will not be violated for eternity, and an abundance of water will not
be able to extinguish it, God forbid. My brother, my dear one, the delight of
my eyes and heart, my faithful lover, be strong and courageous! Do not be afraid,
and do not be fearful! Do not become panicked, and do not become confused, and
do not fall in your spirit from all that has passed – from anything in the
world, be it as it may; for, thank God, we have broad shoulders on which to lean
upon. Because now in these days of ours, we already have in the world a new
light – so awesome and exalted that it can rectify everything and flip sins
into merits. Remember, oh remember every day, and at all times, and in any
place where he [third person] is, to rejoice with all the might, with all the heart and soul,
and to give thanks to God for all the loving-kindness which He has done with us
out of His immense, wondrous loving-kindness, and He has given us such an unconditional
gift – this that we have fallen into the lot of the True Tzaddik – who is the
head and the chosen one from all the chosen Tzaddikim, transcendent over all
that is on high, who engages with us now in order to extricate us from between
the teeth of the Other Side – from all the bad places in which we have fallen,
and to elevate us above space. Only the main thing is, that one must completely
darken the eyes of his mind, and to completely remove his intellect and wisdom,
and he should make himself out to be like an animal that has no intellect, and
to rely solely upon faith alone. And this is the primary wisdom of all wisdoms,
because when he will be strong in his faith alone, without intellect, wisdoms,
or any analyzations in his brain, he will then for sure merit, with the passage
of time, to grasp and comprehend true perceptions and wisdoms of Godliness – that
which is impossible to perceive with the human intellect. Only, he shouldn’t put
this up for a test – rather, he should go along in simplicity and ingenuousness,
with straight faith – in truth. But one must guard himself exceedingly from false
beliefs, from faiths of nonsense and vanity – so that he shouldn’t be a fool
who will believe everything. And this is the aspect of pure animals and impure
animals, of which God warned us to differentiate between the impure and the pure
– for the faith is the aspect of an animal as said earlier, but straightforward
faith of genuineness, of holiness – this is the aspect of pure animals, and
false beliefs are the aspect of impure animals!
One who goes
along in wholeheartedness becomes intelligent (Sefer
Hamidos, Da’as 16). One who has faith, he merits to
afterwards serve God with great cognizance (Ibid. 17). Through being acquainted with Tzaddikim, you will merit to understanding
and cognizance (Ibid. 19). Through truth – the End [of exile] comes (Ibid. Truth 2:9, Messiah 4).
The transcriber
and arranger, who constantly prays for his wellbeing and success, in this [world] and in the upcoming [world] – who yearns to meet, and to speak
words of truth and faith. Wishes of wellbeing.
Yisroel Dov Odesser
מכתב לה
ב"ה, י"ט תמוז תש"ך. טבריא
נפשי וליבי, מר
ז.שזר הנעים, השואב חיים מטפי החסד של הצדיק, שהוא שורש כל מעינות החכמה, שיכול
להחיות את כל ישראל וכל באי עולם, אשרי חלקו וגורלו, שלום וכל טוב לאורך ימים.
ברית אהבתנו לא
תופר לעולם ומים רבים לא יוכלו לכבותה, חס ושלום. אחי, חביבי, מחמד עיני ולבי,
אוהב נאמני, חזק ואמץ! אל תירא ואל תפחד! אל תתבהל ואל תתבלבל ואל תפול ברוחך מכל
מה שעבר, משום דבר שבעולם, יהיה איך שיהיה, כי, ברוך ה', יש לנו כתפים רחבים לסמוך
עליהם, כי עכשיו בימינו אלה יש לנו כבר בעולם אור חדש, נורא ונשגב כזה, שיכול לתקן
הכל ולהפוך עוונות לזכויות. זכור תזכור בכל יום ובכל עת ובכל מקום שהוא, לשמוח בכל
עוז, בכל לב ונפש, ולהודות לה' על כל החסד אשר עשה עמנו בנפלאות חסדיו העצומים
ונתן לנו מתנת חנם כזה, שנפלנו בגורלו של הצדיק האמת, שהוא ראש ומובחר מכל בחירי
צדיקיא, עלאה על כל עלאין, שעוסק עמנו עכשיו להוציא אותנו מבין שני הסטרא-אחרא,
מכל מקומות רעים שנפלנו בהם, ולהעלותנו למעלה מן המקום. רק העיקר, שצריך להחשיך
עיני דעתו לגמרי ולסלק שכלו וחכמתו לגמרי, וישים עצמו כבהמה שאין לה דעת ולסמוך רק
על אמונה לבד, וזה עיקר החכמה שבכל החכמות, כי כשיהיה חזק באמונתו לבד, בלי שכל
וחכמות וחקירות כלל במוחו, אזי בודאי יזכה ברבות הימים להשיג ולהבין השגות וחכמות
אלוקות אמיתיות, מה שאי אפשר בשכל אנושי להשיג. ובלבד שלא יעמיד זאת לנסיון, רק
יתהלך בתמימות ובפשיטות, באמונה ישרה באמת. אך צריכים לשמור עצמו מאד מאמונות
כזביות, אמונות של שטות והבל, שלא יהיה פתי יאמין לכל דבר. וזה בחינת בהמות טהורות
ובהמות טמאות, שהזהירנו השם יתברך להבדיל בין הטמא ובין הטהור. כי האמונה היא
בחינת בהמה, כנזכר לעיל, אך אמונה ישרה אמתיות דקדושה, היא בחינת בהמות טהורות, ואמונות
כזביות הם בחינת בהמות טמאות!
מי שהולך בתמימות
נעשה משכיל. מי שיש לו אמונה, זוכה אחר כך לעבוד את ה' בדעת גדול. על ידי הכרת
צדיקים, תזכה לבינה ודעת. על ידי אמת בא הקץ.
המעתיק והמסדר,
המתפלל תמיד לשלומו והצלחתו בזה ובבא, מתגעגע להתראות ולדבר דברי אמת ואמונה.
דרישת שלום.
ישראל דב אודעסר
No comments:
Post a Comment